UTICAJ PRIMENE SISTEMA ZA UPRAVLJANJE UČENJEM NA TRAJNOST ZNANJA UČENIKA U NASTAVI PRIRODE I DRUŠTVA
Originalni naučni rad
Apstrakt
U radu je predstavljeno istraživanje čiji je cilj bio da se utvrdi da li i u kojoj meri rad pomoću sistema za upravljanje učenjem u nastavi prirode i društva doprinosi postizanju trajnijeg znanja učenika. Ovo istraživanje predstavlja nastavak eksperimentalnog istraživanja u kojem je, tokom tri meseca realizacije, na uzorku od devet odeljenja četvrtog razreda ( dve grupe, eksperimentalna i kontrolna, ukupno 209 učenika), utvrđeno da je primena sistema za upravljanje učenjem u nastavi prirode i društva doprinela postizanju statistički značajno boljeg kvantitativnog i kvalitativnog uspeha učenika eksperimentalne grupe. Za potrebe provere trajnosti znanja učenika nakon tri meseca od realizacije eksperimentalnog programa učenici obe grupe su podvrgnuti nenajavljenom ponovljenom finalnom testu znanja. Na osnovu poređenja rezultata ove dve grupe učenika došli smo do zaključka da je primena sistema za upravljanje učenjem u nastavi prirode i društva doprinela postizanju statistički značajno trajnijeg znanja učenika eksperimentalne grupe. Posebno nas je interesovao kvalitet usvojenih znanja, tako da smo efikasnost sistema za upravljanje učenjem sagledali i sa stanovišta obrazovnih standarda za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja. Poređenjem ukupnog broja bodova koje su učenici eksperimentalne i kontrolne grupe postigli na osnovnom, srednjem i naprednom nivou došli smo do zaključka da je primenjeni model rada doprineo postizanju statistički značajno trajnijeg znanja učenika eksperimentalne grupe, koji su nastavne sadržaje prirode i društva usvajali pomoću sistema za upravljanje učenjem.
Reference
Blagdanić, S. (2009). Kvalitet niza zadataka objektivnog tipa u nastavi prirode i društva. Inovacije u nastavi, 22, 40-50.
Cekić-Jovanović, O. (2012). Uticaj primene obrazovno-računarskog softvera na kvalitet učeničkih znanja prirode i društva. Pedagogija, 67, 387-399.
Cekić-Jovanović, O., Ristanović, D. i Banđur, V. (2014). Obrazovno-računarski softver u funkciji osavremenjavanja kurikuluma prirode i društva. Nastava i vaspitanje, 63, 259-273.
Danilov, M. A. i Jesipov, B. P. (1964). Didaktika. Sarajevo: Izdavačko preduzeće „Veselin Masleša“.
Golubović-Ilić, I. (2008). Mogućnosti i efekti inoviranja nastave prirode i društva zadacima različitih nivoa složenosti. Inovacije u nastavi, 21, 51-60.
Hilčenko, S. (2008). Obrazovni softver kao podsticajno sredstvo u učenju rešavanjem problemsko-logičkih zadataka učenika razredne nastave. Inovacije u nastavi, 21, 62-68.
Ilić, M., Sučević, V. i Srdić, V. (2013). Uticaj primene modela multimedijalnih prezentacija u obradi istorijskih sadržaja na uspeh učenika u razrednoj nastavi. Pedagogija, 68, 380-391.
Janjušević, M. (1969). Didaktika. Beograd: IP „Vuk Karadžić“.
Karić, J., Radovanović, V. i Radić-Šestić, M. (2009). Nastava uz pomoć kompjutera za decu oštećenog sluha. Nastava i vaspitanje, 58, 229-236.
Lazarević, Ž. i Banđur, V. (2001). Metodika nastave prirode i društva. Jagodina: Učiteljski fakultet u Jagodini i Beogradu: Učiteljski fakultet.
Lekić, Đ. (1976). Eksperimentalna didaktika. Zrenjanin: Pedagoško-tehnički fakultet.
Marinković, S. (2011). Aktivnost učenika u svetlu razvojnih teorija učenja. Nastava i vaspitanje, 60 (3), 349-366.
Miščević-Kadijević, G. (2009). Kooperativni pristup u nastavi i trajnost učeničkih znanja. Nastava i vaspitanje, 58, 499-508.
Radovanović, V. i Karić, J. (2010). Efekat savremenih tehnologija na trajnost znanja učenika oštećenog sluha u oblasti prirode i društva. Beogradska defektološka škola, 2, 273-279.
Stanković, D. (2022). Uticaj primene sistema za upravljanje učenjem na postignuća učenika u nastavi prirode i društva. Pedagoška stvarnost, 1, 64-79.
Zečević, I. (2011). Aktivno učenje i njegov uticaj na razvoj metakognitivnih vještina. Inovacije u nastavi, 24, 76-88.
Žderić, M., Cekuš, G, Malešević, J i Grdinić, B. (1996). Metodika nastave prirode i društva. Novi Sad: IP „Todor“.