PONAŠANJE DECE PREDŠKOLSKOG UZRASTA U KONTEKSTU VRŠNJAKA U SVETLU RAZLIČITIH TEORIJSKIH PRISTUPA

  • Aleksandra Pavlović Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu

Apstrakt

Deca započinju svoj život u društvenom svetu, pre svega svojih porodica, međutim, kako sazrevaju uvode se u društveni svet vršnjaka i sve više vremena provode sa decom istog uzrasta. Vrste veza koje formiraju sa vršnjacima razlikuju se od onih koje imaju sa roditeljima, braćom i sestrama i podučavaju ih jedinstvenim veštinama koje utiču na njihov razvoj. Odnosi sa vršnjacima su uravnoteženiji i partneri u ovom odnosu imaju slične nivoe sposobnosti, rasuđivanja i veština. Ipak, već u predškolskom uzrastu deca se suočavaju sa izazovima, kao što su stvaranje i održavanje prijateljstva, uklapanje u grupe vršnjaka, prihvatanje vršnjaka i izbegavanje neprijatnih situacija, a sve ove međuljudske veštine zahtevaju i složene veštine razmišljanja i ponašanja. Neke od veština koje deca uče kroz svoje vršnjačke odnose uključuju asertivnost, upravljanje konfliktima, kako zaslužiti poštovanje i kontrolisati agresiju. Sa ovim tezama slažu se mnoge teorije razvoja. Iako se neke više oslanjaju na unutrašnje snage deteta i prirodni tok njegovog razvoja, dok druge više naglašavaju konekst tog razvoja i delovanje spoljašnje sredine. Većina teorijskih pristupa ne zanemaruje ljudske odnose, a naročito interakciju i odnos deteta sa vršnjacima. Neke od tih teorija su teorija socijalnog učenja, socio-kulturna teorija i teorija ekoloških sistema.

Objavljeno
02. 03. 2022.
Broj časopisa
Sekcija
PREDŠKOLSKA PEDAGOGIJA