KOLIKO JE PODRŽANO DETE U IGRI U KUĆNIM USLOVIMA

Stručni naučni rad

  • Ana Gardašević Predškolska ustanova „Dečja radost“ Ćuprija, Srbija
Ključne reči: igra, kontekst, participacija, strategija podsticanja igre

Apstrakt

U radu su prikazani i analizirani rezultati dobijeni istraživanjem dečje igre i podrške roditelja deci u kućnim uslovima tokom pandemije Covid-19. Igra je prirodan način učenja u životu deteta, ali je roditelji često koriste za rešavanje obrazovnih zadataka i pretvaraju igru u podučavanje. Polazna osnova za istraživanje je potreba da se analizira uloga roditelja u odnosu na teorijsku analizu poželjnih uloga odraslih u igri dece. Namera istraživanja je da roditelji iz svoje perspektive ocene svoju igru kada su bili deca i igru njihove dece i da sagledaju sopstvenu ulogu, koju preuzimaju u zajedničkoj igri sa njima. Rezultati su ukazali da je igra roditelja kada su bili deca bila kvalitetnija od igre njihove dece danas i da je igra njihove dece više usamljenička. Roditelji preuzimaju indirektnu ulogu tokom podrške dečjoj igri, manje se direktno ukučuju u igru dece. Više su u ulozi posmatrača, a najmanje kao pomoćnici i partneri u igri. Ovako dobijeni rezultati su bili polazište za preduzimanje koraka koji bi doprineli kvalitetnijoj podršci i uspostavljanju partnerstva u igri dece i odraslih. Naredni korak je bio predstаvljanje moguće igre dece u kućnim uslovima, gde je uloga roditelja pomerena sa uloge posmatrača u ulogu saigrača i partnera.

Reference

Badurina, P. (2015). Uloga odgojitelja u simboličkoj igri djece rane dobi, Napredak – časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, 156 (1-2), 47-75.

Colić, V. i Milošević, G. (2019): Učešće roditelja i vaspitača u igri dece, U: D. Pavlo- vić Breneselović, G. Stepić i I. Prlić (ur.), Zbornik radova ”Inicijalno obrazo- vanje i stručno usavršavanje vaspitača - partnerstvo u građenju kvaliteta (str. 160-175), Sremska Mitrovica, Visoka škola strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare u Sremskoj Mitrovici.

Duran, M. (2001): Dijete i igra, Retrived Januar 2021 https://kupdf.net/download/du- ran-dijete-i-igra_58c715e8dc0d60124233902e_pdf

Gardašević M.A. (2020): Igre iz perspective deteta. Retrieved February 2021 https:// padlet.com/anagardasevic/9hhk03fc90uqv1kh

Leong D., Bodrova E. (2005). The Importance of Play: Why Children Need to Play, file:///C:/Users/ana.gardasevic/Downloads/WhyChildrenNeedPlaySchola- stic2005.pdf

Kamenov E. (2006). Dečja igra, vaspitanje i obrazovanje kroz igru. Beograd: Zavod za udžbenike.

Krnjaja, Ž. (2012). Igra na ranim uzrastima, U: Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji (113–132). A. Baucal (ur.). Beograd, Filozofski fakultet, UNICEF.

Matejić Đuričić Z. (2012): Nove konceptualizacije razvoja i vaspitanja. Specijalna edukacija i rehabilitacija 11 (2). 267-284

Marjanović A. (1987). Dečji vrtić kao otvoren sistem. Predškolsko dete (1-4) . Savez pedagoških društava Jugoslavije. Beograd.

Meakin, Timothy P. (2005). Sociodramatic Play and Child Development. Retrieved February 2021 https://oro.open.ac.uk/47023/1/Thesis-D_pm1.pdf

Nives M. (2015). Igra djece predškolske dobi, (završni rad). Pula: Sveučilište Jurja Dobrile Odjel za odgojne i obrazovne znanosti.

Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja (2018). Pravilnik o osnovama programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta“. Službeni glasnik RS, br. 27, 2018.

Pavlović Breneselović (2012). Odnosi na radnim uzrastima. U: Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji. (133-146). A. Baucel (ur). Beograd, Filozof- ski fakultet, UNICEF.

Rinald C.(2001). The pedagogy of listening, Retrieved February 2021 https://static1.squarespace.com/static/526fe9aee4b0c53fa3c845e0/t/540fce31e4b-00c94d884e002/1410321969279/Pedagody+of+Listening+-+Rinal- di+-+Fall+2001.pdf
Objavljeno
23. 08. 2021.
Broj časopisa
Sekcija
PREDŠKOLSKA PEDAGOGIJA