KONSTRUKTIVISTIČKA PERSPEKTIVA U OBRAZOVANJU – OD POUČAVANJA DO UČENJA

Pregledni naučni rad

  • Olja Džinkić Filozofski fakultet, Univerziteta u Novom Sadu, Srbija
Ključne reči: konstruktivizam, učenje, savremeno društvo, savremeno obrazovanje

Apstrakt

U ovom radu akcenat je na konstrukivističkoj perspektivi u obrazovanju, u čijem središtu se nalazi učenik, a proces učenja ima aktivnu, konstruktivnu i socijalnu prirodu. Pomenuta perspektiva predstavljena je od njenog nastanka, do mesta i uloge koju zauzima u savremenom društvu. Cilj rada odnosi se na sagledavanje osnovnih ideja i elemenata konstruktivizma značajnih za novonastale promene i situacije u savremenom svetu, te za savremeno obrazovanje današnjeg društva. Teorijskom analizom zaključuje se da obrazovni potencijal konstruktivističke perspektive pomera granice obrazovanja od poučavanja do učenja, i da kao takav predstavlja savremeni sistem obrazovanja značajan u pripremi mladih za suočavanje sa izazovima društva, i u razvijanju njihovih sposobnosti za fleksibilno prilagođavanje svetu koji se brzo menja.

Reference

Ahmad, N. C., Ching, W. C., Yahaya, A., & Abdullah, M. F. (2015). Relationship Between Constructivist Learning Environments And Educational Facility In Science Classrooms. Procedia – Social and Behavioral Science, 191, 1952- 1957.

Ah-Nam, L., & Osman, K. (2017). Developing 21st Century Skills through a Constructionist Learning Environment. K-12 STEM Education, 3(2), 205-216.

American Psychological Association (1997). Learner-centered psychological principles: A framework for school redesign and reform, Washington, DC, American Psychological Association. Retrieved from http://www.apa.org/ed/governance/bea/ learner-centered.pdf

Babić, N. (2007). Konstruktivizam i pedagogija. Pedagoška istraživanja, 4(2), 217- 229.

Chowdhury, R. S. (2016). A Study On The Effect Of Constructivist Approach On The Achievement In Mathematics Of IX Standard Students. Journal Of Humanities And Social Science, 21(2), 35-40.

Dmitrović, P. (2011). Mogući putevi modernizacije vaspitno-obrazovnog procesa. U:

D. Golubović (ur.), Zbornik radova naučno-stručnog simpozijuma sa međunarodnim učešćem Tehnologija, informatika i obrazovanje za društvo učenja i znanja, TIO6, (71-80), Čačak, Tehnički fakultet. Preuzeto s: http://www.ftn. kg.ac.rs/konferencije/tio6/index.html.

Đorđić, D., & Škrbić, V. (2014). Socijalni konstruktivizam u obrazovanju – uvod u multikulturalno obrazovanje. U: I. Živančević Sekeruš (ur.), Drugi međunarodni interdisciplinarni skup mladih naučnika društvenih i humanističkih nauka KONTEKSTI (509˗522), Novi Sad, Filozofski fakultet, Univerzitet Novi Sad. Preuzeto s: http://digitalna.ff.uns.ac.rs/sadrzaj/ 2015/978-86-6065-338-5

Jukić, R. (2013). Konstruktivizam kao poveznica poučavanja sadržaja prirodoznanstvenih i društvenih predmeta. Pedagogijska istraživanja, 10(2), 241-263.

Krahenbuhl, K. S. (2016). Student-centered Education and Constructivism: Challenges, Concerns, and Clarity Teachers. The Clearing House, 89(3), 97-105.

Ljubojević, D. (2012). Konstruktivistička paradigma kao nova teorijska osnova za usvajanje stranih jezika. U Zbornik radova sa međunarodnog naučnog skupa Filološka istraživanja danas (96-113), Beograd, Filološki fakultet.

Matthews, M. (2002). Constructivism and Science Education: A Further Appraisal. Journal of Science Education and Technology, 11(2), 121-134.

Milutinović, J. (2008). Ciljevi obrazovanja i učenja u svetlu dominantnih teorija vaspitanja 20. veka, Novi Sad, Savez pedagoških društava Vojvodine.

Milutinović, J. (2011). Socijalni konstruktivizam u oblasti obrazovanja i učenja. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja,43(2), 177-194.

Milutinović, J. (2015). Kritički konstruktivizam – koncepcija i mogućnosti u oblasti obrazovanja. Nastava i vaspitanje, 64(3), 437-451.

Milutinović, J. (2016). Socijalni i kritički konstruktivizam u obrazovanju, Novi Sad, Filozofski fakultet.

Milutinović, J., Zuković, S., & Lungulov, B. (2011). Socijalni konstruktivizam kao teorijski okvir prakse inkluzivnog obrazovanja. Pedagogija, 66(4), 552-561.

Mirkov, S. (2008). Položaj učenika u društvu znanja – implikacije konstruktivističkih shvatanja o učenju. Pedagogija, 63(3), 357-374.

Mirkov, S. (2011). Konstruktivistička paradigma i obrazovanje za društvo znanja: Progresivni diskurs u nastavi. U: D. Golubović (ur.), Zbornik radova naučno-stručnog simpozijuma sa međunarodnim učešćem Tehnologija, informatika i obrazovanje za društvo učenja i znanja, TIO6, (63-70), Čačak, Tehnički fakultet. Preuzeto s: http://www.ftn.kg.ac.rs/konferencije/tio6/index.html.

Olusegun, S. (2015). Constructivism learning theory: A paradigm for teaching and learning. IOSR Journal of Research & Method in Education, 5(6),66-70.

Pešikan, A. (2010). Savremeni pogled na prirodu školskog učenja i nastave: sociokonstruktivističko gledište i njegove praktične implikacije. Psihološka istraživanja, 13(2), 157-184.

Piaget, J. (1995). Sociological studies, London, Routledge.

Powell, K. C., & Kalina, C. J. (2009). Cognitive and social constructivism: developing tools for any effective classroom. Education, 130(2), 241-250.

Rodek, S. (2011). Novi mediji i nova kultura učenja. Napredak, 152(1), 9-28.

Sanaa, F. (2006). An innovative, constructivist approach to encourage more independent learning in and out of the classroom. UGRU Journal, 2, 1-6.

Stojnov, D. (2005). Konstruktivizam kao pradigma. Psihologija, 38(4), 491-495.

Thompson, C. M. (2015). Constructivism in the Art Classroom: Praxis and Policy. Arts Education Policy Review, 116(3), 118-127.

Vigotski, L. S. (1977). Mišljenje i govor, Beograd, Nolit.

Vilotijević, G. (2014). Emancipatorski elementi u konstruktivističkom pristupu nastavi. U: R. Nikolić (ur.), Nastava i učenje – savremeni pristupi i perspektive (297-310), Užice, Učiteljski fakultet u Užicu.
Objavljeno
14. 10. 2020.
Broj časopisa
Sekcija
ČLANCI