STUDENT PARTICIPATION IN THE EVALUATION QUALITY OF EDUCATIONAL PROCESS IN HIGHER EDUCATION
Abstract
In the time of globalization and globalism, a significant place belongs to the process of building global institutional structures, which are subject to standardization and control mechanisms. In the „audit society“, new trends in control over higher education are being introduced, which are being implemented in accordance with European criteria, internal and external evaluation of higher education institutions. In these streams, students participate, also through the evaluation of pedagogical work of teachers, with numerous criticisms of the scope and depth of participation. For the purpose of mutually necessary improvement of the educational process, conducting a formal evaluation during the school year and summing up at the end of the semester, students’ attitudes about the achieved quality and indicators on the basis of which they evaluate the work of teachers were examined. The data collected through the assay essay and the evaluation list indicate the importance of formative evaluation, but also that the assessment of the quality of the work of teachers is influenced by: insufficient knowledge of students about the conditions of study, study program, regulations, subjective attitudes of the student conditioned by the quality of their achievement and general impressions of Teachers’ personality. The assumed inadequate student competence for the evaluation process is confirmed, and it is recommended to inform students timely about the issues of relevance for studying, common criteria determination, familiarization with the standards for teaching, application of a formative evaluation, change of the evaluation instrument, as well as the readiness of teachers to respect the interest of Students and performs corrective actions in their work.
References
Гачановић, И. (2014). Култура ревизије у науци и високом образовању: Случај Републике Србије 2000-2010., докторска дисертација: Универзитет у Београду, Филозофски факултет.
Извештај о самовредновању (2015). Висока здравствено-санитарна школа, Висан, Београд. Преузето 10. 11. 2016. са http://vvv.vzsvisan.com/images/ stories/pdfs/26_april_2016/izvestaj%20o%20samovrednovanju%20visan%20 2014-15.pdf
Извештај о самовредновању (2016). Висока здравствена школа струковних студија, Београд. Преузето 10. 11. 2016. са http://vvv.vzsbeograd.edu.rs/images/ documents/1542/izv_2016.pdf
Извештај о самовредновању и оцењивању квалитета студијског програма, наставе и услова рада (2016). Висока школа струковних студија за васпитаче, Нови Сад. Преузето 10. 11. 2016. са http://vvv.vaspitacns.edu.rs/indek. php?option=com_content&viev=article&id=299&Itemid=205
Извештај о самовредновању за период од школске 2012/2013. до зимског семестра 2015/2016. године (2016): Висока школа струковних студија за васпитаче, Шабац. Преузето 10. 11. 2016. са http://vvv.vivasabac.edu.rs/materijali/ skola/sistemkvaliteta/Izvestaj%20o%20samovrednovanju.pdf
Извештај о самовредновању и оцењивању квалитета студијских програма, наставе и услова рада за васпитаче и пословне информатичаре - Сирмијум (2016): Висока школа струковних студија за васпитаче и пословне информатичаре, Сремска Митровица. Преузето 10. 11. 2016. са http://vvv.smvaspitac.edu.rs/dovnloads/vsssvpi-sirmium-izvest-samovred-apr16.pdf 2016
Краварушић, В. (2012). Улога ученика у евалуацији образовно-васпитног процеса, Педагог између теорије и праксе (97-105), Универзитет у Београду: Одељење за педагогију и андрагогију Филозофског факултета у Београду и Педагошко друштво Србије.
Кукоч, М. (2009). Филозофија и глобализација: Уз тему, Загреб: Филозофска истраживања 113 год. 29, св. 1, 3 - 5.
Лажетић, П., Јарић, И., Радоњић, О., и Живадиновић, И. (2014). Евалуација студија и каријерни успех дипломираних студената у Србији и региону: изводи из резултата истраживања о дипломираним студентима, Београд: CONGRAD TEMPUS.
Максимовић, Ј., и Станисављевић Петровић, З. (2012). Противуречна искуства студената о домету реформе високог образовања, Теме, вол. 36, бр. 3, 1173 - 1189., Универзитет у Нишу: Филозофски факултет. Преузето 17. 8. 2016. са http //scindeks.ceon.rs/article.aspk?artid=0353-79191203173M
Марковић, М. (2003). Глобализација и глобализам. Искушења глобализације, Кикинда. Преузето 18. 8. 2016. са https://filozofskitekstovi.vordpress. com/2013/07/02/globalizacija-iglobalizam/
Мужић, В. (2004). Увод у методологију истраживања образовања (друго, измењено и допуњено издање), Загреб: EDUCA.
Пекеч, К., и Радујко, Б. (2011). Међународна конференција Евалуација у образовању у балканским земљама. Андрагошке студије, бр. 2., 213-216., Београд: Институт за педагогију и андрагогију.
Правилник о стандардима и поступку за акредитацију високошколских установа и студијских програма (2008). Службени гласник РС бр. 106/2006, 112/2008.
Правилник о стандардима компетенција за професију наставника и њиховог професионалног развоја (2011). Службени гласник РС - Просветни гласник бр. 5.
Стевановић, М. (2014). Студенти оцењују, на професорима одлуке о примени. Е чланак, 5. 4. 2014. Преузето 17. 8. 2016. са http://vvv.univerzitetskiodjek. com/vesti/univerzitet/studenti-ocenjuju-na-profesorima-odluke-o-promeni.
Требјешанин, Ж. (2001). Речник психологије, Београд: Стубови културе.
Трогодишњи извештај о самовредновању (2015). Висока школа струковних студија за васпитаче “Михаило Павлов”, Вршац. Преузето 10. 11. 2016. са http://vvv.uskolavrsac.in.rs/vp-content/uploads/2012/09/Trogodisnji-izvestaj-o samovrednovanju.pdf2015.
Вилотијевић, М. (2000). Дидактика 1, 2, 3, Београд: Учитељски факултет.
Вујаклија, М. (2006). Лексикон страних речи и израза, Београд: Просвета.
Вуксановић, Н., Исошки, Т., Марић, Ђ., Војиновић, Б., Бучевац, Н., и Марковић, Д. (2013). Концепт учења оријентисан на студенте и студентско менторство у Србији, Приручник за студенте, академско особље и високо- образовне институције, Универзитет у Београду, Студентска унија Србије.
Закон о високом образовању (2015). Службени гласник Републике Србије, бр. 76/2005, 100/2007- аутентично тумачење, 97/2008, 44/2010, 93/2012, 89/2013, 99/2014, 45/2015 - аутентично тумачење и 68/2015.
Жикић, Б. (2009). Друга страна ревизорске културе. Студија примера односа и обавеза и оптерећења универзитетских наставника, Антропологија, бр. 8,99-120.





