AKTUELNI KONCEPT RANE INTERVENCIJE U IDEJAMA KOMENSKOG
Apstrakt
Porodice dece koja su drugačija, imaju svoje specifičnosti, izazove i teškoće u ostvarivanju porodičnih funkcija, kao i u pružanju adekvatne podrške svom detetu u učenju i razvoju. Programi rane intervencije podstiču detetov razvoj u ranom detinjstvu i pružaju podršku porodici, jer daju najbolje rezultate vezano za napredovanje dece. Svakom detetu, posebno u ranom uzrastu je porodica i dom prirodno, poznato i realno okruženje, o čemu je već i Komenski pisao u Materinskoj školi, gde je isticao da su uz uputstva i informisanje, roditelji spremni sa decom da vežbaju potrebne sposobnosti i veština do polaska u školu. Nova koncepcija rane intervencije takođe prepoznaje roditeljske kompetencije uz podršku transdisciplinarnog tima i partnerstvo, da se u porodičnom okruženju realizuje podsticaj deteta u ranom uzrastu. U ranom detinjstvu važnost igre, delanja i vršnjačke interakcije odnosno razvijanja odnosa su prepoznata u idejama Komenskog, a i polazišta su nove koncepcije reformisanog predškolskog programa Godine uzleta, što je u skladu sa ranom inkluzijom u okviru rane intervencije. U radu je predstavljen aktuelni koncept rane intervencije sa utemeljenjem u idejama Komenskog vezano za porodične snage i pružanju podrške porodici.
Reference
Czeizel, B. & Kemény, G. (2015). A koraifejlesztéstől a családközpontú kora gyermekkori intervencióig. A törvényi szabályozástól az interdiszciplináris sze- mlélet és gyakorlat megvalósulásáig a Budapesti Korai Fejlesztő Központban. Gyermeknevelés, 3(2), 77–92.
Đorđević, M., Koruga, D. (2018). Rana intervencija u porodici kao prirodnom kon- tekstu odrastanja. Beograd: Udruženja logopeda Srbije. Dostupno i posećeno 27.01.2020. https://www.researchgate.net/publication/329337117_Rana_intervencija_u_porodici
_kao_prirodnom_kontekstu_odrastanja,
Guralnick, M. J. (2011). Why early intervention works: A system perspective. Infants & Young Children, 24, 6–28.
Glumbić, N. i Jačevski, M. (2018). Karakteristike i potrebe osoba sa autizmom u različitim kontekstima i životnim dobima. Autizma, trening za inkluziju. Beograd: IPA.
Godine uzleta – Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja (2018). Beograd: MPNTR, UNICEF, IPA i ZUOV.
Marković, O. i Arsić, J. (2011). Rana intervencija i tretman dece sa smetnjama u razvoju. PONS – medicinski časopis, 8(4), 138–145.
Komenski, J.A. (2000). Materinska škola. Preveo Spevak, Z. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Rudić, N. (2018). Rana intervencija i zašto je važna. Autizam, trening za inkluziju.Beograd: IPA.
Situaciona analiza usluga za bebe i malu decu sa smetnjama u razvoju u Republici Srbiji. Razvoj usluga vezanih intervencije u ranom detinjstvu: mogućnosti i izazovi.(2018). Beograd:UNICEF i Fond za otvoreno društvo.
Svilar, M. (2018). Uloga defektologa u timskom radu u ranoj intervenciji kod dece sa smetnjama u razvoju ili invaliditetom. Krugovi detinjstva, 6(1-2), 148-161.
Velišek-Braško, O. i Beljanski, M. (2014). Rana intervencija i rana inkluzija u regionu, U: Razvojne karakteristike deteta u predškolskom uzrastu, Zbornik sažetaka. Novi Sad: Naučni skup sa međunarodnim učešćem.
Velišek-Braško, O., Svilar, M. (2017). Biti brat ili sestra „drugačijim” osobama, Krugovi detinjstva, 5(1), 28-38.
Zaninović, M. (1985). Jan Amos Komensky. Pedagoška hrestomatija. Zagreb: Školska knjiga, (pp 79-114).