DRUŠTVENO-ISTORIJSKI KONTEKST, NAUČNI DOMETI I AKTUELNOST ŠKOLSKOG I NASTAVNOG PROCESA JANA AMOSA KOMESNKOG

  • Tatjana Mihajlović Filozofski fakultet, Univerzitet u Banjа Luci, Bosna i Hercegovina
  • Slaviša Jenjić Filozofski fakultet, Univerzitet u Banjа Luci, Bosna i Hercegovina
Ključne reči: pedagoški realizam, pansofijska koncepcija vaspitanja, školski i nastavni proces

Apstrakt

Jan Amos Komenski u pedagoškoj zaostavštini važi za jednog od najznačajnijih mislilaca u oblasti pedagogije. Iako je u vreme kada je živeo osuđivan zbog svojih stavova i uverenja koja je utkao u svoja dela, važi za mislioca svoga vremena koga je krasila pedagoška strast sa kojom je delovao u oblasti teorije i prakse vaspitanja i obrazovanja. Renesansni način mišljenja došao je do izražaja u pedagoškim idejama Komenskog koji se zalagao za napuštanje jednostranosti starih sholastika, za obrazovanje čoveka za nebesko, ali i za zemaljsko carstvo. U želji da prevaziđe intelektualnu jednostranost stare škole, njegova pansofijska koncepcija vaspitanja i obrazovanja doprinela je kvalitenijem sticanju znanja, usvajanju veština i navika. Nova škola želi da implementira naučna saznanja u vaspitno-obrazovni proces, podstiče aktivnost i samoaktivnost učenika. Cilj našeg rada jeste da ukažemo na naučne domete i aktuelnost školskog i nastavnog procesa Komenskog. Za potrebe rada primenjena je metoda teorijske analize i istorijska metoda sa tehnikom analize sadržaja. Proučavanje primarnih i sekundarnih izvora zahvaljujući primenjenim metodama, eksplicitno ukazuje da je rad Komenskog bio i ostao predmet proučavanja i istraživanja s obzirom na pregršt korisnih ideja, misli, saveta i uputstava na kojima današnji pedagozi i praktičari temelje svoj rad. Pored epohalnog dela Velike didaktike, knjiga Orbis Sensualium Pictus ukazuje na neophodnost povezivanja čulnih utisaka sa aktivnostima učenika. Predstavlja jednu vrstu metodičkog udžbenika u kojoj se na inovativan način učenicima pruža mogućnost da efiksno usvoje nastavne sadržaje. U zaključku autori ukazuju da u prošlosti uvek nalazimo i deo savremenosti koja se tiče Komenskog i njegovih saznanja.

Reference

Avdijev, V. I. (1952). Istorija starog istoka. Beograd: Štamparsko preduzeće Rad. Branković, D. i Ilić, M. (2011). Uvod u pedagogiju i didaktiku. Banja Luka: Comesgrafika.

Cenić, S. i Petrović, J. (2012). Vaspitanje kroz istorijske epohe. Vranje: Univerzitet u Nišu. Učiteljski fakultet u Vranju.

Cipro, M. (1991). Jan Amos Komenský. Prameny výchovy – sv. I.– Praha.

Čuma, A. (1991). Jana Amosa Komenského Orbis pictus stále aktuálny. Pedagogika,XLI(5-6), 603-609.

Despotović, P. (1902). Istoriska pedagogika. Beograd: Izdanje Dvorske Knjižarnice Mike Stajića.

Dobinson, C. H. (1970). Comenius and Contemporary Education. Hamburg: UNES- CO Institute for Education.

Glenn, J. L. (2018). The intellectual-theological leadership of John Amos Comenius.Perichoresis, 16(3), 45-61.

Gundem, B. (1992). “Vivat Comenius”: A Ĉommemorative essay on Johann Amos Co- menius, 1592-1670. Journal of Curriculum and Supervision, 8(1), 43-55.

Ilić, M. i Mihajlović, T. (2016). Istorija nacionalne pedagogije. Banja Luka: Comesgrafika d.o.o. Banja Luka.

Jenjić, S. i Dragić, Ž. (2017). Prilozi metodici nastave prirode i društva. Banja Luka: Filozofski fakultet.

Jůvová, A. & Bakker, F. (2015). Didactic Principles by Comenius and 21st Century Skills. Pedagogium 2, 7-19.

Kačapor, S. (2003). Sadržaji iz opšte istorije pedagogije. Pančevo: Grafos internacional.

Kamenov, E. (2006). Vaspitanje predškolske dece. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Komenského, J. A. (1932). Orbis Pictus (Svět v obrazích). Preveo Jovan M. Popović. Beograd: Izdavač - Knjižarnica Gece Kona.

Komenski, J. A. (1946). Materinska škola. Beograd: Prosveta.

Komenski, J. A. (1954). Velika didaktika. Beograd: Savez pedagoških društava Jugoslavije.

Komenski, J. A. (1997). Velika didaktika. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Lang, I. (1965). A Comparative Study of the Philosophies of John Amos Comenius and Maria Montessori on the Education of Children. Retrieved December 11 2019 from https://ecommons.luc.edu/cgi/viewcontent.

Lukaž, M. & Munjiza, E. (2014). Education System of John Amos Comenius and its Implications in Modern Didactics. Život i škola, 60(31), 32-42.

Maksimović, J., Osmanović, J. i Milanović, A. (2018). Jan Amos Komeński w epoce współczesności. Odczytania – kontynuacje – krytyk. Siedleckie Zeszyty Kome- niologiczne, V, 105-119.

Maviglia, D. (2016). The Main Principles of Modern Pedagogy in ‘Didactica Magna’ of John Amos Comenius. Creative Approaches to Research, 9(1), 57.

Мединский, Е. Х. (1947). История педагогики. Москва: Просвещение.

Mihajlović, T. (2014). Aktuelnost shvatanja pedagoga klasika o porodičnom vaspitanju na ranom uzrastu. Norma, 1, 41-53.

Mihajlović, T. (2019). Tokovi i perspektive reformi škole, nastave i vaspitanja. U S. Marinković (Ur.), Nauka, nastava i učenje - problemi i perspektive (str. 115- 132). Užice: Pedagoški fakultet.

Piaget, J. (1993). Jan Amos Comenius (1592–1670). UNESCO, International Bureau of Education, 23(1-2), 173-196.

Spevak, Z. (2003). Jan Amos Komenski pedagog i utopista. Bački Petrovac: Kultura.Novi Sad: Fors.

Stroope, M.W. (2005). The Legacy of John Amos Comenius. International Bulletin of Missionary Research, 29(4), 204-208.

Tešić, V. (1970). Savremenost i aktuelnost pedagoškog mišljenja Jana Amosa Komenskog. Nastava i vaspitanje, 1, 1-11.

Vlahović, B. (2001). Putevi inovacija u obrazovanju. Beograd: Eduka.

Vučinić, D. (2011). Shvatanja pedagoških klasika o prirodi, ulozi i značenju interesovanja učenika. Pedagogija, LXV(4), 694-699.

Vukasović, A. (1986). Utjecaj J. A. Komenskog na pedagoška i kulturna stremljenja u Hrvatskoj. Prilozi, 12(1-2), 163-175.

Vukasović, A. (2003). Odgojne vrijednosti i putokazi J. A. Komenskog za trećetisućljeće. Obnovljeni život, 58(1), 87-98.

Zaninović, M. (1988). Opća povijest pedagogije. Zagreb: Školska knjiga.

Žlebnik, L. (1970). Opšta istorija školstva i pedagoških ideja. Beograd: Naučna knjiga.
Objavljeno
09. 06. 2020.
Broj časopisa
Sekcija
ČLANCI