DRUŠTVENO-ISTORIJSKI KONTEKST, NAUČNI DOMETI I AKTUELNOST ŠKOLSKOG I NASTAVNOG PROCESA JANA AMOSA KOMESNKOG
Apstrakt
Jan Amos Komenski u pedagoškoj zaostavštini važi za jednog od najznačajnijih mislilaca u oblasti pedagogije. Iako je u vreme kada je živeo osuđivan zbog svojih stavova i uverenja koja je utkao u svoja dela, važi za mislioca svoga vremena koga je krasila pedagoška strast sa kojom je delovao u oblasti teorije i prakse vaspitanja i obrazovanja. Renesansni način mišljenja došao je do izražaja u pedagoškim idejama Komenskog koji se zalagao za napuštanje jednostranosti starih sholastika, za obrazovanje čoveka za nebesko, ali i za zemaljsko carstvo. U želji da prevaziđe intelektualnu jednostranost stare škole, njegova pansofijska koncepcija vaspitanja i obrazovanja doprinela je kvalitenijem sticanju znanja, usvajanju veština i navika. Nova škola želi da implementira naučna saznanja u vaspitno-obrazovni proces, podstiče aktivnost i samoaktivnost učenika. Cilj našeg rada jeste da ukažemo na naučne domete i aktuelnost školskog i nastavnog procesa Komenskog. Za potrebe rada primenjena je metoda teorijske analize i istorijska metoda sa tehnikom analize sadržaja. Proučavanje primarnih i sekundarnih izvora zahvaljujući primenjenim metodama, eksplicitno ukazuje da je rad Komenskog bio i ostao predmet proučavanja i istraživanja s obzirom na pregršt korisnih ideja, misli, saveta i uputstava na kojima današnji pedagozi i praktičari temelje svoj rad. Pored epohalnog dela Velike didaktike, knjiga Orbis Sensualium Pictus ukazuje na neophodnost povezivanja čulnih utisaka sa aktivnostima učenika. Predstavlja jednu vrstu metodičkog udžbenika u kojoj se na inovativan način učenicima pruža mogućnost da efiksno usvoje nastavne sadržaje. U zaključku autori ukazuju da u prošlosti uvek nalazimo i deo savremenosti koja se tiče Komenskog i njegovih saznanja.
Reference
Cenić, S. i Petrović, J. (2012). Vaspitanje kroz istorijske epohe. Vranje: Univerzitet u Nišu. Učiteljski fakultet u Vranju.
Cipro, M. (1991). Jan Amos Komenský. Prameny výchovy – sv. I.– Praha.
Čuma, A. (1991). Jana Amosa Komenského Orbis pictus stále aktuálny. Pedagogika,XLI(5-6), 603-609.
Despotović, P. (1902). Istoriska pedagogika. Beograd: Izdanje Dvorske Knjižarnice Mike Stajića.
Dobinson, C. H. (1970). Comenius and Contemporary Education. Hamburg: UNES- CO Institute for Education.
Glenn, J. L. (2018). The intellectual-theological leadership of John Amos Comenius.Perichoresis, 16(3), 45-61.
Gundem, B. (1992). “Vivat Comenius”: A Ĉommemorative essay on Johann Amos Co- menius, 1592-1670. Journal of Curriculum and Supervision, 8(1), 43-55.
Ilić, M. i Mihajlović, T. (2016). Istorija nacionalne pedagogije. Banja Luka: Comesgrafika d.o.o. Banja Luka.
Jenjić, S. i Dragić, Ž. (2017). Prilozi metodici nastave prirode i društva. Banja Luka: Filozofski fakultet.
Jůvová, A. & Bakker, F. (2015). Didactic Principles by Comenius and 21st Century Skills. Pedagogium 2, 7-19.
Kačapor, S. (2003). Sadržaji iz opšte istorije pedagogije. Pančevo: Grafos internacional.
Kamenov, E. (2006). Vaspitanje predškolske dece. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Komenského, J. A. (1932). Orbis Pictus (Svět v obrazích). Preveo Jovan M. Popović. Beograd: Izdavač - Knjižarnica Gece Kona.
Komenski, J. A. (1946). Materinska škola. Beograd: Prosveta.
Komenski, J. A. (1954). Velika didaktika. Beograd: Savez pedagoških društava Jugoslavije.
Komenski, J. A. (1997). Velika didaktika. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Lang, I. (1965). A Comparative Study of the Philosophies of John Amos Comenius and Maria Montessori on the Education of Children. Retrieved December 11 2019 from https://ecommons.luc.edu/cgi/viewcontent.
Lukaž, M. & Munjiza, E. (2014). Education System of John Amos Comenius and its Implications in Modern Didactics. Život i škola, 60(31), 32-42.
Maksimović, J., Osmanović, J. i Milanović, A. (2018). Jan Amos Komeński w epoce współczesności. Odczytania – kontynuacje – krytyk. Siedleckie Zeszyty Kome- niologiczne, V, 105-119.
Maviglia, D. (2016). The Main Principles of Modern Pedagogy in ‘Didactica Magna’ of John Amos Comenius. Creative Approaches to Research, 9(1), 57.
Мединский, Е. Х. (1947). История педагогики. Москва: Просвещение.
Mihajlović, T. (2014). Aktuelnost shvatanja pedagoga klasika o porodičnom vaspitanju na ranom uzrastu. Norma, 1, 41-53.
Mihajlović, T. (2019). Tokovi i perspektive reformi škole, nastave i vaspitanja. U S. Marinković (Ur.), Nauka, nastava i učenje - problemi i perspektive (str. 115- 132). Užice: Pedagoški fakultet.
Piaget, J. (1993). Jan Amos Comenius (1592–1670). UNESCO, International Bureau of Education, 23(1-2), 173-196.
Spevak, Z. (2003). Jan Amos Komenski pedagog i utopista. Bački Petrovac: Kultura.Novi Sad: Fors.
Stroope, M.W. (2005). The Legacy of John Amos Comenius. International Bulletin of Missionary Research, 29(4), 204-208.
Tešić, V. (1970). Savremenost i aktuelnost pedagoškog mišljenja Jana Amosa Komenskog. Nastava i vaspitanje, 1, 1-11.
Vlahović, B. (2001). Putevi inovacija u obrazovanju. Beograd: Eduka.
Vučinić, D. (2011). Shvatanja pedagoških klasika o prirodi, ulozi i značenju interesovanja učenika. Pedagogija, LXV(4), 694-699.
Vukasović, A. (1986). Utjecaj J. A. Komenskog na pedagoška i kulturna stremljenja u Hrvatskoj. Prilozi, 12(1-2), 163-175.
Vukasović, A. (2003). Odgojne vrijednosti i putokazi J. A. Komenskog za trećetisućljeće. Obnovljeni život, 58(1), 87-98.
Zaninović, M. (1988). Opća povijest pedagogije. Zagreb: Školska knjiga.
Žlebnik, L. (1970). Opšta istorija školstva i pedagoških ideja. Beograd: Naučna knjiga.