OSPOSOBLJENOST POLAZNIKA INICIJALNOG OBRAZOVANJA UČITELJA ZA INTEGRACIJU VIZUELNIH UMETNOSTI U NASTAVI

Originalni naučni rad

  • Milica Jovanov Visoka strukovna vaspitačka i medicinska škola u Vršcu, Srbija
Ključne reči: interdisciplinarni pristup, kurikularne inovacije, priprema za nastavni rad, refleksija prakse budućih učitelja, vizuelna umetnost u obrazovanju.

Apstrakt

Cilj ovog istraživanja bio je da se ispita u kojoj meri su studenti završne godine Učiteljskog fakulteta u Beogradu, u periodu od 2016. do kraja 2023. godine, integrisali vizuelne umetnosti u svoje nastavne pripreme tokom stručne prakse. Usmerenost je bila ka identifikovanju i proceni prisutnosti vizuelnih umetnosti u nastavnim pripremama studenata, kao i razmatranju načina njihove integracije u okviru metodičke prakse. Istraživanje je obuhvatilo analizu 675 pisanih nastavnih priprema i 135 upitnika sa studentskom samoprocenom znanja i primene integracije vizuelnih umetnosti. Primenjena je kombinacija kvantitativne i kvalitativne metode – deskriptivna statistika i tematska analiza. Rezultati pokazuju da studenti često izražavaju teorijsko razumevanje značaja vizuelnih umetnosti, ali da one retko nalaze funkcionalno mesto u njihovim pripremama. Samo 2,4% analiziranih priprema sadrži elemente integracije vizuelnih umetnosti, dok ih 88% u potpunosti izostavlja. Zaključuje se da postoji izražen raskorak između teorijskog razumevanja značaja integracije vizuelnih umetnosti i konkretne primene u nastavnim pripremama studenata. Nalazi ukazuju na potrebu za sistemskim uključivanjem vizuelnih umetnosti u metodiku, modelovanjem integrisanih časova i razvojem jasnih evaluacionih kriterijuma. Istraživanje može doprineti unapređenju kurikuluma i daljim analizama uloge vizuelnih umetnosti u profesionalnom razvoju učitelja.

Reference

Pavlović Breneselović, D. i Krnjaja, Ž. (2017). Kaleidoskop: Osnove diversifikovanih
programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju; Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.

Veselinov, D. (2021). Didaktička kultura savremene predškolske ustanove. Vršac:
Visoka škola strukovnih studija za vaspitače „Mihailo Palov”.

Martin, A. J., Mansour, M., Anderson, M., Gibson, R., Liem, G. A. D. & Sudmalis, D.
(2013). The role of arts participation in students’ academic and nonacademic outcomes: a longitudinal study of school, home, and community factors. Journal of Educational Psychology, 105 (3), 709‒727. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0032795

Wilson, H. (2018). Integrating the Arts and STEM for Gifted Learners. Integrating
STEM and Gifted Curriculum, 40 (2), 108‒120. https://doi.org/10.1080/02783193.2018.1434712

Root Bernstein, R. (2015). Arts and crafts as adjuncts to STEM education to foster
creativity in gifted and talented students. Asia Pacific Education Review. 16 (2), 203–212. https://doi.org/10.1007/s12564-015-9362-0

Ronksley Pavia, M. (2014). Enhancing creativity for gifted and talented students: A
visual arts classroom perspective. Talent Education, 28 (1), 32–44.

Hardiman, M., Rinne, L. & Yarmolinskaya, J. (2014). The Effects of Arts Integration
on Long-Term Retention of Academic Content. Mind Brain and Education, 8 (3), 144‒148. https://doi.org/10.1111/mbe.12053

Franklin, J. (2002). Integrating the Arts into the Curriculum for Gifted Students.
Integrating the Arts into the Curriculum for Gifted Students. ERIC Digest.

Robinson, A. (2012). Psychological science, talent development, and educational
advocacy: Lost in translation?. Gifted Child Quarterly, 56(4), 202–205. https://doi.org/10.1177/0016986212456077

Stojanović, N. (2017). Mogućnosti primene projektnog modela rada u nastavi likovne
kulture. U: S., Marinković, (ur.): Zbornik radova Pedagoškog fakulteta u Užicu, 20 (19), 143–152. Užice: Predagoški fakultet u Užicu, Univerzitet u Kragujevcu.

Breneselovic, D. i Krnjaja, Z. (2021). Godine uzleta Osnove programa PVO. Beograd:
Filozofski fakultet Univerzitet u Beogradu.

Kovačević, Z. (2022). Čime se bavimo u vrtiću i zašto mislimo da je to važno?.
Istraživanja u pedagogiji, 12 (2), 391–406. https://doi.org/10.5937/IstrPed2202391K

Nedimović, T., Đorđev, I. i Stojanović, A. (2022). Primena holističkog pristupa u praksi
iz perspektive vaspitača. Istraživanja u pedagogiji ‒ časopis za savremenu nastavu, 35 (4), 13–27. https://doi.org/10.5937/inovacije2204013N

Aleksić, V., Lazarević, S. i Aleksić, M. (2021). Integrisani pristup u učenju i planiranje
rada sa decom predškolskog uzrasta. U: P., Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 82–86. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Stamatović, J. (2021). Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja ‒
mogućnosti i izazovi. U: P., Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 17–22. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Šuvaković, U. (2021). Društvene promene i potreba za razvojem institucionalizovanog
predškolskog vaspitanja. U: P., Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 23–34. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Minić, V. (2021). Predškolske ustanove u obrazovnom sistemu Republike Srbije. U: P.,
Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 45–50. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Kravarušić, V. (2021). O procesu primene Osnova programa predškolskog vaspitanja i
obrazovanja iz perspektive vaspitača. U: P., Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 105–117. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Kovačević, A. C. (2021). Vrtić kao prostor demokratske i inkluzivne prakse. U: P.,
Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 134–140. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Stošić Mihajlović, Lj. (2021). Godine uzleta ‒ novi kvalitet znanja kroz igru i
istraživanje. U: P., Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 141–145. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Milošević, A. (2021). Projektni kao integrisani pristup učenju i razvju dece
predškolskog uzrasta. U: P., Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 178–185. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Jelić, Lj., Popović, M. i Prtenjak Milenković, S. (2021). Nove osnove programa iz tri
ugla gledanja. U: P., Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 146–152. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Stamatović, J. (2021). Osnove programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja ‒
mogućnosti i izazovi. U: P., Jašović, (ur.): Izazovi primene osnova programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja: Zbornik radova sa Šesnaeste konferencije „Vaspitač u 21. veku”, 16 (20), 17–22. Aleksinac: Akademija vaspitačko medicinskih strukovnih studija, Odsek Aleksinac.

Stojanovic, A., Kovacevic, Z., Bogavac, D. (2018) From obsolete to contemporary
preschool education: Experiences in Serbia. Early Years, 38 (4), 363‒377. https://doi.org/10.1080/09575146.2018.1444584
Objavljeno
21. 11. 2025.
Broj časopisa
Sekcija
VISOKO OBRAZOVANјE