PROGRAM NASTAVE I UČENJA SVETA OKO NAS I PRIRODE I DRUŠTVA I KULTURNI IDENTITET
Originalni naučni rad
Apstrakt
Stvaranje osnova za formiranje kulturnog identiteta školske populacije, pre svega učenika osnovnih škola, postaje ključno mesto na kojima se prelamaju nacionalni interesi i globalizacijski uticaji u formalnom obrazovanju. Cilj je da se ispita: (a) da li pravna regulativa koja uređuje područje osnovnog obrazovanja definiše ciljeve i ishode koji se odnose na negovanje kulturnog identiteta; (b) da li su i u kojoj meri sadržaji i ishodi programa nastave i učenja predmeta Svet oko nas i Prirode i društva usmereni na operacionalizaciju školskog učenja o kulturnom identitetu i različitostima zasnovanim na identitetu. Rezultati pokazuju da obrazovni zakonodavni okviri uključuju ciljeve i ishode koji su orijentisani na formiranje kulturnog identiteta učenika, kao i da analizirani programi nastave i učenja usmeravaju na njima primerene sadržaje. Nastavni predmeti Svet oko nas i Priroda i društvo usmeravaju na sadržaje orijentisane na formiranje kulturnog identiteta Srba i uvažavanje i poštovanje kulturnih različitosti. Preporuka je da se u prvom ciklusu osnovnog obrazovanja i vaspitanja uključi: 1) više sadržaja orijentisanih na formiranje kulturnog identiteta (sadržaji o jeziku, kulturnom nasleđu) 2) više sadržaja koji mogu da stvore osnove za interkulturani dijalog između učesnika obrazovnog procesa koji su, istovremeno, pripadnici različitih kultura.
Reference
Ariely, G. (2019). The nexus between globalization and ethnic identity: A view from below. Ethnicities, 19 (5), 763–783.
Avramović, Z. (2012). Kulturni identitet u obrazovanju – između čuvanja i gubljenja. U Trifunović, V. Škola kao činilac razvoja nacionalnog i kulturnog identiteta i prevropskih vrednosti: obrazovanje i vaspitanje – tradicija i savremenost (str. 47 – 60). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
Barlou, M., Robertson, H.Dž. (2003). Homogenizacija školstva. U Mander, Dž. & Goldsmit, E. (prir.), Globalizacija – argumenti protiv (str. 81-96). Beograd: Clio.
Bart, F. (1997). Etničke grupe i njihove granice. U Putinja, F. i Stref-Fenar, Z. (Prir.),
Teorije o etnicitetu (str. 211-260). Beograd: XX vek.
Blagdanić, S., Banđur, V. (2018). Metodika nastave prirode i društva. Beograd: Bigz.
Božilović, N. (2007). Kultura i identiteti na Balkanu. Niš: Filozofki fakultet, Centar za sociološka istraživanja.
Božilović, N. (2010). Tradicija i modernizacija (evropske perspektive kulture na Balkanu). Sociologija, 52(2), 113-126.
Bruner, J. (2000). Kultura obrazovanja. Zagreb: Educa.
Cabezudo, A., Christidis, C., Da Silva, M.C., Demetriadou-Saltet, V., Halbartschlager, F. i Mihai, G.P. (2008). Smernice za globalno obrazovanje, Lisabon: Severno-južni centar Saveta Evrope.
Despotović, М., Popović, K. (2014). Strategije obrazovanja odraslih - želje, potrebe, mogućnosti i rezultati. U B. Knežić, А. Pejatović, Z. Milošević (ur.), Modeli procenjivanja i strategije unapređivanja kvaliteta obrazovanja odraslih u Srbiji (str. 47-68). Institut za pedagogiju i andragogiju, Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
Dimitrijević, V. i Stojanović, R. (1996). Međunarodni odnosi, Beograd: Službeni list SRJ.
Driscoll, P. and Simpson, H. (2015). Developing intercultural understanding in primary schools. in: Bland, J. (ed.) Teaching English to Young Learners: Critical Issues in Language Teaching with 3-12 Year Olds. London: Bloomsbury Academic. Preuzeto Novembra 2022. https://repository.canterbury.ac.uk/item/878x1/developing-intercultural-understanding-in-primary-schools
Duan, X., Du, X., and Yu, K. (2018). School culture and school effectiveness: The mediating effect of teachers’ job satisfaction. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 17(5), 15-25.
Gajić, M., Vujadinović, S., i Popović, S. (2016). Globalizacija i kulturni identitet. Herald, 20, 41-55.
Gevirc, Š. i Krib, A. (2012). Razumevanje obrazovanja (Sociološka perspektiva). Beograd: Fabrika knjiga.
Giddens, A. (2001). Sociologija. Beograd: Ekonomski fakultet.
Giddens, А. (2007). Sociologija. Zagreb: Globus.
Golubović, Z. (1999). Ja i drugi: antropološka istraživanja individualnog i kolektivnog identiteta. Beograd: Republika.
Feinberg, W. (2012). Zajedničke škole/različiti identiteti (Nacionalno jedinstvo i kulturna razlika). Beograd: Fabrika knjiga.
Huber, J. and Reynolds, C. (eds). (2014). Developing intercultural competence through education. Council of Europe Pestalozzi Series, No. 3. Strasbourg: Council of Europe. Preuzeto Decembra 2022. https://rm.coe.int/developing-intercultural-enfr/16808ce258
Koković, D., Žolt, L. (2003). Činioci negovanja nacionalnog i kulturnog identiteta u Vojvodini, Sociološki pregled, 37(1-2), 45-59. https://doi.org/10.5937/socpreg0302049K
Koković, D. (2005). Pukotine kulture. Novi Sad: Prometej.
Koković, D. i Ristić, D. (2012). Kulturne razlike, etničke granice i etnička distanca: istraživanje u Vojvodini, Teme, 36(4), 1507-1534.
Lazarević, Ž., Banđur, V. (2001). Metodika nastave prirode i društva. Jagodina: Učiteljski fakultet.
Lončar, J. (2005). Globalizacija pojam, nastanak i trendovi razvoja, Geoadria, 10 (1): 91-104. https://doi.org/10.15291/geoadria.75
Miletić, A., Golubović-Ilić, I., Cekić-Jovanović, O. (2020). Književni tekst u integrisanoj nastavi prirode i društva i srpskog jezika. U Čutura, I., Dimitrijević, M. Književnost za decu u nauci i nastavi (str. 365-378). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, Jagodina.
Naj, Dž. (2006). Kako razumevati međunarodne sukobe, uvod u teoriju i istoriju. Beograd: Stubovi kulture.
Nikolić, R., Stojanović, S. (2010). Nacionalno vaspitanje u procesu globalizacije posmatrano kroz evropsku dimenziju obrazovanja, u: Denić, S. Mogućnost nacionalnog vaspitanja u vreme globalizacije (str. 108-120). Vranje: Učiteljski fakultet.
Pack, D. (2011). Predgovor: O odnosu obrazovne politike i europske integracije. U V. Domović i dr. (ed.), Europsko obrazovanje - koncepti i perspektive iz pet zemalja (str. 8-10). Zagreb: Školska knjiga.
Pavlović-Breneselović D., Krnjaja, Ž. (2017). Obrazovanje i nauka u neoliberalnom lavirintu: gde stanuje kvalitet? U Jovan Ćirić i Luka Breneselović (ur.), Zbornik za percepciju naučnog rada i poznavanje rekvizita njegove ocene, Knjiga 1 (str.1-13). Beograd: Institut za uporedno pravo.
Pavlović-Breneselović, D., Krnjaja, Ž. (2014). Osnove programa kao dimenzija kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Pedagogija, 69(2), 212–225. https://www.researchgate.net/publication/267040432_OSNOVE_PROGRAMA
_KAO_DIMENZIJA_KVALITETA_PREDSKOLSKOG_VASPITANJA_I_OBRAZOVANJA
Pavlović-Breneselović D. (2010). Partnerstvo u obrazovanju. Andragoške studije, 2, 123-138. https://www.researchgate.net/publication/236984006_partnerstvo_u_obrazovanju
Pešikan, A. (2003). Nastava i razvoj društvenih pojmova kod dece. Beogra: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Portnoi, L. (2016). Policy Borrowing and Reform in Education: Globalized Processes and Local Contexts. New York: Palgrave Macmillan.
Pravilnik o programu nastave i učenja za prvi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2018), Službeni glasnik RS – Prosvetni glasnik, broj 10/2017, 12/2018 i 15/2018.
Pravilnik o programu nastave i učenja za drugi razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2018), Službeni glasnik RS – Prosvetni glasnik, broj 16/2018.
Pravilnik o programu nastave i učenja za treći razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2018), Službeni glasnik RS – Prosvetni glasnik, broj 5/2019.
Pravilnik o programu nastave i učenja za četvrti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja (2019), Službeni glasnik RS – Prosvetni glasnik, broj 88/17, 27/18 – dr. zakoni i 10/19.
Resolution of the Council of 16 November 2007 on a European Agenda for Culture (2007). Official Journal of the European Union 2007/C 287/01. Preuzeto Septembra 2022. http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32007G1129(01)
Savet Evrope. (2008). Bela knjiga o interkulturalnom dijalogu – Živimo zajedno jednaki u dostojanstvu. Strazbur. Preuzeto Januara 2023. http://www.coe.int/t/dg4/intercultural/Source/Pub_White_Paper
/WhitePaper_ID_SerbianVersion.pdf
Sahlberg, P. (2013). Finske lekcije: šta svet može da nauči iz obrazovnih reformi u Finskoj? Beograd: Novoli.
Santos, B.D.S. (2002). Procesi globalizacije, Reč - časopis za književnost i kulturu, i društvena pitanja, 68(14), 5-65.
Spasenović, V. (2019). Obrazovna politika: globalni i lokalni procesi. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Stojković, B. (2008). Evropski kulturni identitet. Beograd: Službeni glasnik.
Stojković, B. (1993). Evropski kulturni identitet. Niš: Prosveta.
Strategija (2021). Strategija razvoja obrazovanja i vaspitanja u Republici Srbiji do 2030. godine. Preuzeto Oktobra 2022. https://www.mpn.gov.rs/wp-content/uploads/2021/11/1-SROVRS-2030_MASTER_0402_V1.pdf
Trifunović, V. (2015). Obrazovanje i kulturni identitet. Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
Trifunović, V., Zdravković, D., Stanojević, D. (2021). Priprema budućih učitelja i problem kulturnog identiteta. Niš: Teme, 45(1), 1-17. https://doi.org/10.22190/TEME180601001T
Trbojević, A., Španović, S., Hus, V. (2019). Kako učenici vide ulogu udžbenika prirode i društva u usvajanju društvenih sadržaja. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja, 51(1), 128-161. https://doiserbia.nb.rs/Article.aspx?ID=0579-64311901128T
Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (2019). Službeni glasnik RS, br. 88/2017, 27/2018-dr.zakoni i 10/2019.
Zakon o osnovnom obrazovanju i vaspitanju (2019). Službeni glasnik RS, br. 55/2013, 101/2017, 27/2018-dr.zakon i 10/2019.
Vasilijević, D., Semiz, M., i Bojović, Ž. (2021). Nacionalni identitet u udžbenicima o prirodi i društvu, Inovacije u nastavi, 34 (2), 27–43.
Waters, M. (1995). Globalization. London: Routledge.
UNESCO. (2006). Guidelines on Intercultural Education. Paris. Preuzeto Aprila 2023. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001478/147878e.pdf
UNESKO. (2001). Univerzalna deklaracija o kulturnoj raznolikosti. Preuzeto Oktobra 2022. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT
/diversity/pdf/declaration_cultural_diversity_sr.pdf.
Zask. Ž. (2004). Umetnost i demokratija. Beograd: Clio.