UTICAJ PRIMENE SISTEMA ZA UPRAVLJANJE UČENJEM NA POSTIGNUĆA UČENIKA U NASTAVI PRIRODE I DRUŠTVA

Originalni naučni rad

  • Dušan Stanković Osnovna škola „Braća Ribar“, Donja Borina, Srbija
Ključne reči: sistem za upravljanje učenjem, nastava, priroda i društvo, učenici, uspeh

Apstrakt

U radu je predstavljeno istraživanje čiji je cilj bio da se utvrdi da li i u kojoj meri rad pomoću sistema za upravljanje učenjem u nastavi prirode i društva doprinosi postizanju boljeg uspeha učenika. Za potrebe istraživanja odabran je uzorak od devet odeljenja četvrtog razreda nakon čega su formirane dve grupe, eksperimentalna i kontrolna, sa ukupno 209 učenika. Tokom tri meseca 105 učenika eksperimentalne grupe savladavalo je nastavne sadržaje pomoću sistema za upravljanje učenjem, dok su 104 učenika kontrolne grupe nastavne sadržaje savladavali uobičajenim načinom rada. Nakon eksperimentalnog programa učenici obe grupe su podvrgnuti finalnom testu znanja. Na osnovu poređenja rezultata ove dve grupe učenika došli smo do zaključka da je primena sistema za upravljanje učenjem u nastavi prirode i društva doprinela postizanju statistički značajno boljeg uspeha učenika eksperimentalne grupe. Posebno nas je interesovao kvalitet usvojenih znanja, tako da smo efikasnost sistema za upravljanje učenjem sagledali i sa stanovišta obrazovnih standarda za kraj prvog ciklusa obaveznog obrazovanja. Poređenjem ukupnog broja bodova koje su učenici eksperimentalne i kontrolne grupe postigli na osnovnom, srednjem i naprednom nivou došli smo do zaključka da je primenjeni model rada doprineo postizanju statistički značajno boljeg uspeha učenika eksperimentalne grupe, koji su nastavne sadržaje prirode i društva usvajali pomoću sistema za upravljanje učenjem.

Reference

Barcsánszky, P., Horváth, A., Bereczki, E., Hunya, M., Albert, G., Ábele, P., Gaál, A. i Safranka, M. (2013). Škola budućnosti 2 – tehnologija za bolje škole. Beo- grad: Microsoft Software. Preuzeto 15. Marta 2016. sa http://www.mpn.gov.rs/ wp-content/uploads/2015/08/Publikacija-Škola-budućnosti-2.pdf

Blagdanić, S. (2009). Kvalitet niza zadataka objektivnog tipa u nastavi prirode i društva. Inovacije u nastavi, 22 (3), 40-50.

Cekić-Jovanović, O. (2012). Uticaj primene obrazovno-računarskog softvera na kvalitet učeničkih znanja prirode i društva. Pedagogija, 67 (3), 387-399.

Cekić-Jovanović, O., Ristanović, D. i Banđur, V. (2014). Obrazovno-računarski softver u funkciji osavremenjavanja kurikuluma prirode i društva. Nastava i vaspi- tanje, 63 (2), 259-273.

Ellis, R. K. (2009). A Field Guide to Learning Management Systems. ASTD Learning Circuits. Retrieved 3 March 2014 from https://www.td.org/~/media/Files/Publi- cations/LMS_fieldguide_20091

Golubović-Ilić, I. (2008). Mogućnosti i efekti inoviranja nastave prirode i društva za- dacima različitih nivoa složenosti. Inovacije u nastavi. 21 (1) 51-60.

Hall, B. (2009). New Technology Definitions. Retrieved 26 August 2014 from http:// www.brandonhall.com/public/glossary/index.htm

Hilčenko, S. (2008). Obrazovni softver kao podsticajno sredstvo u učenju rešavanjem problemsko-logičkih zadataka učenika razredne nastave. Inovacije u nastavi, 21 (3), 62-68.

Karić, J., Radovanović, V. i Radić-Šestić, M. (2009). Nastava uz pomoć kompjutera za decu oštećenog sluha. Nastava i vaspitanje, 58 (2), 229-236.

Kartal, V. i Blagdanić, S. (2012). Razvijanje liste obrazovnih standarda za nastavni predmet priroda i društvo. Učitelj, 79 (1), 5-9.

Marinković, S. (2011). Aktivnost učenika u svetlu razvojnih teorija učenja. Nastava i vaspitanje, 60 (3), 349-366.

Obrazovni standardi za kraj obaveznog obrazovanja (2010). Ministarstvo prosvete nauke i tehnološkog razvoja i Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.

Pallant, J. (2009). SPSS priručnik za preživljavanje. Beograd: Mikro knjiga.

Prensky, M. (2005). Digitalni urođenici, digitalne pridošlice: razmišljaju li doista drugačije. Edupoint – Časopis za primjenu informacijskih tehnologija u obrazovanju. Preuzeto 10. Maja 2016. sa http://edupoint.carnet.hr/casopis/32/clanci/2. html

Stanković, D. (2014a). Uloga test modula sistema za upravljanje učenjem u nastavi prirode i društva, Obrazovna tehnologija, 3, 267-276.

Stanković, D. (2014b). Stavovi i mišljenja učitelja o ulozi računarskih testova znanja softverskog paketa Mudl u unapređivanju nastave prirode i društva. U Implementacija inovacija u obrazovanju i vaspitanju – izazovi i dileme. (str. 513- 531). Beograd: Učiteljski fakultet.

Stanković, D. (2014c). Mišljenja učitelja o mogućnostima primene sistema za upravljanje učenjem u realizaciji nastavnih sadržaja šireg prirodnog i društvenog okruženja. Metodička praksa, 3, 275-292.

Szabo, M. & Flesher, K. (2002). CMI theory and practice: Historical roots of learning management systems. Retrieved 1 March 2014 from https://www.researchgate. net/publication/234588855_CMI_Theory_and_Practice_Historical_Roots_of_ Learning_Managment_Systems

Šćepanović, D. (2010). Elektronsko učenje i obrazovanje na daljinu – odabrane teme. Beograd: WUS Austria.

Verbić, S i Tomić, B. (2010). Računarski testovi znanja u softverskom paketu Moodle. Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja. Preuzeto 14. Avgusta 2014. sa http://ceo.edu.rs/wp-content/uploads/publikacije/Racunar- ski_testovi_znanja_u_softverskom_paketu_Moodle.pdf

Verbić, S., Tomić, B. i Kartal, V. (2009). Izveštaj o realizaciji on-line testiranja iz Prirode i društva za učenike četvrtog razreda (maj 2009). Beograd: Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja. Preuzeto 16. Septembra 2016. sa http://ceo.edu.rs/wp-content/uploads/publikacije/Izvestaj%20e-PD09.pdf

Vrećić, D., Lazarević, Ž. i Knežević, LJ. (1989). Metodika nastave prirode i društva, poznavanja prirode i poznavanja društva za II godinu studija pedagoške akademije. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Zečević, I. (2011). Aktivno učenje i njegov uticaj na razvoj metakognitivnih vještina. Inovacije u nastavi, 24, (4), 76-88.
Objavljeno
11. 07. 2022.
Broj časopisa
Sekcija
DIDAKTIKA I METODIKE NASTAVE