PRINCIP OČIGLEDNOSTI KROZ DELO „ORBIS SENSUALIUM PICTUS“

  • Lana Tomčić Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu, Srbija
Ključne reči: princip očiglednosti, Jan Amos Komenski, Orbis sensualium pictus, Velika Didaktika, očigledna nastava×

Apstrakt

Koreni današnjeg sistema obrazovanja potiču od jednog od najznačajnijih pedagoga svih vremena, Jana Amosa Komenskog (1592-1670). Cilj ovog rada jeste analiza primene principa očiglednosti u delu „Orbis sensualium pictus“ Jana Amosa Komenskog. Cilj se ostvaruje na teorijskom nivou, primenom metode teorijske analize i istorijske metode, uz tehniku analize sadržaja. U ovom radu poseban akcenat se stavlja na važnost Komenskog za formulisanje i primenu principa očiglednosti. Sredinom XVII veka Jan Amos Komenski je formulisao princip očiglednosti u delu „Velika didaktika“, nazivajući ga „zlatnim pravilom didaktike“. U radu se razmatraju misli Komenskog o značaju senzorne percepcije iznete u delu „Velika didaktika“, kao i objašnjenje opštepoznatog stava „da se pred čula iznosi što god se može“. U pogledu primene „zlatnog pravila didaktike“ posebna pažnja je posvećena delu „Orbis sensualium pictus“ („Svet u slikama“), prvom ilustrovanom udžbeniku za decu. U radu su predstavljene ilustracije pojedinih apstraktnih pojmova i elemenata udžbenika koji su značajni za izučavanje inovativnosti pristupa učenicima, sadržaju i primeni principa očiglednosti, kao što su: uvod, čula u čoveka, duša u čoveka, škola i učionica, moral. Nakon analize, izvodi se zaključak da je primenom principa očiglednosti u delu „Orbis sensualium pictus“ Komenski uspeo u zamisli da decu upozna ne samo sa spoljašnjim, već i sa unutrašnjim svojstvima posmatranih predmeta i pojava.

Reference

Antonijević, R. (2005). Očiglednost u nastavi i proces otkrivanja suštine predmeta saznavanja. Pedagogija, LX(4), 537-543.

Cagnolati, A. (2003). Alcune riflessioni sull’edizione quadrilingue (1666) dell’Orbis Sensualium Pictus di Comenio. Quaderni del CIRSIL, 2, 1-13.

Čuma, A. (1991). Jana Amosa Komenského Orbis pictus stále aktuálny. Pedagogika, XLI(5-6), 603-609.

Damjanovski, A. (1970). Pogledi Komenskog na učenje sa razumevanjem u nastavi.Pedagogija, VIII(1), 113-117.

Damnjanović, D. (1984). Problem određenja i uvažavanja principa očiglednosti u nastavi društvenih predmeta. Nastava i vaspitanje, XXXIII (4), 551-563.

Dubljanin, S. (2010). Potreba za novom interpretacijom didaktičkih principa. Pedagogija, LXV(1), 169-172.

Đukić, M., i Đermanov, J. (2012). Ka humanoj školi u savremenom društvu znanja: Antički putokazi. Zbornik Matice srpske za društvene nauke, 141(4), 607-614.

Franković, D. (1970). Koncepcija sistema obrazovanja i odgoja kod Komenskog. Pedagogija, VIII(1), 68-79.

Glenn, J. L. (2018). The Intellectual-theological Leadership of John Amos Comenius.Perichoresis, 16(3), 45-61.

Golz, R. (2015). The Foundation of Peace Education by Jan Amos Comenius (1592- 1670) and its Topicality. International Dialogues on Education: past and present, 2(3), 131-143.

Hábl, J. (2015). Jan Amos Comenius and his ‘Forging Place of Humanity’. ERT, 39(2), 113-127.

Ilić, V. (2016). Promene u obrazovanju. Obrazovna tehnologija, 4, 249-258. Komenski, J. A. (1932). Svet u slikama. Beograd: Izdavačka knjižarnica Gece Kona.

Komenski, J.A. (1954). Velika didaktika. Beograd: Savez pedagoških društava Jugoslavije.

Krneta, Lj. (1970). Optimizam Jana Amosa Komenskog. Pedagogija, VIII(1), 63-67.

Lukaš, M., i Munjiza, E. (2014). Education System of John Amos Comenius and its Implications in Modern Didactics. Život i škola, 31(1), 32-44.

Maksimović J., i Osmanović, J. (2017). Pedagoški rad Jana Amosa Komenskog sa osvrtom na princip povezanosti teorije i prakse u metodologiji pedagogije.„Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne, seria pedagogika” Współczesne recep- cje Jana Amosa Komeńskiego, IV, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, 327-336.

Maksimović, J., Osmanović, J., i Milanović, A. (2018). John Amos Comenius’ contribution to the development of the didactic methodology. „Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne, seria pedagogika” Współczesne recepcje Jana Amosa Ko- meńskiego, V, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, 89-104.

Marius-Costel, E. (2010). The Didactic Principles and their Applications in the Didactic Activity. Sino-US English Teaching, 7(9), 24-34.

Martínez, C. D. (2016). El Orbis Pictus de Comenio, el primer libro pensado para chicos. Aquelarre. Revista de Literatura Infantil y Juvenil. Maestría en Literatura para niños, 14(3), 1-12.

Matijević, M. (2017). Nastava i škola za Net – generacije. Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučelišta u Zagrebu.

Nikolova, M. (2008). Komenski u Srbiji. Pedagogija, LXIII(2), 321-327.

Nikolovska, V. (2015). The Didactic Principles in Teaching Macedonian Language and Literature. Teacher: International Journal of Education, 8(2), 59-64.

Ostanek, F. (1970). Jan Amos Komenski kod Slovenaca. Pedagogija, VIII(1), 162-171. Ovinova L.N., &Shraiber E.G. (2015). Relevance of Komensky’s Ideas of Moral Development for Modern Society. Bulletin of the South Ural State University. Ser. Education. Educational Sciences, 7(3), 8–15. (in Russ.)

Palov, M. (1970). Demokratičnost i rodoljublje u pedagoškoj misli Komenskog. Pedagogija, VIII (1), 55-62.

Peña, A. K. R., Piñeres, J. D., & García, A. H. (2007). Una mirada pedagógica a la relación entre imagen, imaginación y formación humana, tomando como ejemplo el Orbis sensualium pictus de Juan Amós Comenio. Revista Educación y Pedagogía, XIX(47), 71-90.

Salimov, U. (2019). Pedagogical ideas of the founder of scientific pedagogy Yan Amos Komensky. Scientific Bulletin of Namangan State University, 1(2), 368-372.

Schmidt, V. (1954). Jan Amos Komenski. Predgovor u Velikoj Didaktici Jan Amosa Komenskog. Beograd: Savez pedagoških društava Jugoslavije.

Schmidt, V. (1970). Jan Amos Komenski. Pedagogija, VIII (1), 5-26.

Sotirov, S. (1974). Princip očiglednosti i savremena nastava biologije. Nastava i vaspitanje, 2, 217-227.

Spevak, Z. (2003). Jan Amos Komenski – pedagog i utopista. Bački Petrovac, Novi Sad: Kultura, FORS.

Spicer, A. (2019). Religious Representation in Comenius’s Orbis sensualium pictus (1658). Reformation & Renaissance Reviw, 21(1), 64-88.

Škrgić, M. (2017). Počeci razumijevanja motivacije u djelima Jana Amosa Komenskog. „Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne, seria pedagogika” Współczesne recepcje Jana Amosa Komeńskiego, IV, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, 337-347.

Tot, L. (1970). Reformni poduhvat Komenskog u Šarošpataku, u Mađarskoj. Pedagogija, VIII (1), 140-151.

Vukasović, A. (1970). Vizija pansofije u Komenskog. Pedagogija, VIII (1), 47-54.

Vukasović, A. (1986). Utjecaj J.A.Komenskog na pedagoška i kulturna stremljenja u Hrvatskoj. Prilozi, 12(1-2), 163-175.

Woo, J. G. (2016). Revisiting Orbis Sensualium Pictus: An Iconographical Reading in Light of the Pampaedia of J. A. Comenius. Studies in Philosophy and Education, 35(2), 215-233.
Objavljeno
09. 06. 2020.
Broj časopisa
Sekcija
ČLANCI